یا اباصالح المهدی

یا اباصالح المهدی

حکومت جهانی قائم آل محمد (عج) (2)

دوشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۱۳ ب.ظ
نویسنده: دکتر احمد (رجبعلی) زمانی

حکومت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و سلاح های پیشرفته

هر گاه حکومت عدالت گستر و معجزه آسای جهانی حضرت بقیّة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در میان افراد، شخصیت ها و محافل گوناگون مطرح می گردد، این پرسش همگانی به وجود می آید که حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در برابر تکنولوژی و سلاح های پیشرفته ی جهان اعمّ از هسته ای، لیزری و سلاح های پیچیده ی کشتار جمعی و فردی و... چه خواهد کرد. چون در بسیاری از روایات آمده است: یخرج بالسَّیف کما خرج رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم)؛ (1) او با شمشیر ظهور می کند و غلبه پیدا خواهد نمود؛ همان طور که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) [ در جزیرة العرب ] حرکت کرد و پیروزی چشم گیر نصیبش گردید.
در احادیث دیگر راجع به قیام و ظهور آن حضرت و غلبه اش بر دشمنان اسلام آمده است: و یقوم بالسیف فیملأ الارضَ قسطاً و عدلاً کما مُلئَت ظلماً وجوراً؛ امام مهدی (علیه السلام) قیام خویش را با شمشیر آغاز می کند. او زمین را از عدل و داد پر خواهد کرد؛ همان طور که از جور و ستم پر شده باشد. (2)
در روایاتی نیز می بینیم که امامان معصوم – علیهم صلوات الله – دوازدهمین پیشوای بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را چنین معرفی می کنند:
هو صاحِبُ السَّیفِ من أَئِمّةِ الهُدی، و القائمُ بالحقِّ المُنتَظرُ لدولة الإیمان...؛ از صفات برجسته او در میان دیگر پیشوایان معصوم آن است که دارای شمشیر و قائم به حق و انتظار کشیده شده برای حاکمیت ایمان است که با قدرت، قیام و ظهورش را با شمشیر آغاز می کند تا حکومت دینی [ جهانی ] را تشکیل دهد. (3)
حال با توجه به آن چه گذشت توجیه و تبیین روایات گذشته درباره ی خروجش با شمشیر و سلاح های اولیه چیست؟

پاسخ: چنان چه بخواهیم اشکال فوق را بررسی کنیم و پاسخ قانع کننده ای دهیم، لازم است در دو حوزه ی اندیشه علوم طبیعی و باورهای دینی نگاهی داشته باشیم تا چگونگی تسلط و حاکمیت آن منتقم الهی بر همه ی جهانیان روشن گردد.

1. حوزه ی علوم طبیعی

در این حوزه دو مطلب حائز اهمیت است:

الف) شناخت تکنولوژی و صنعت روز

ابتدا باید دانست که هر نوع سلاح پیشرفته ای که ساخته می شود دارای نقاط ضعف و آسیب پذیری است که با شناسایی آن می توان آن را ناتوان ساخت و یا می بینیم با فاصله ی زمانی اندک، سلاحی که خنثی کننده ی آن می باشد از سوی دیگران ساخته می شود. سلاح های ضد حرارت، ضد صوت و یا ضد فلز و ضد رادار از این قبیل است. پس در قسمت اول بر این باوریم که هیچ گاه، یک سلاح پیشرفته آخرین سلاح و تکنیک نخواهد بود، بلکه هر چه را بسازند و آخرین تکنیک ها و نکته های ظریف صنعتی را به کار گیرند، ساختن سلاح برتر از آن، امکان پذیر است که می تواند خنثی کننده و یا مافوق قبلی باشد؛ همان طور که تا به حال چنین بوده است.
مطلب دیگر این که در وضعیت موجود دنیای ماتریالیسم از نوع کاپیتالیسم یا سوسیالیسم آن، چنان چه شما سرمایه گذاری کنید و هزینه ی آن را پرداخت نمایید، شرق و غرب سنگین ترین و پیشرفته ترین سلاح خود را در اختیار می گذارند. امروز از بزرگ ترین اضطراب ها و نگرانی های سازندگان این نوع سلاح ها، قرار دادن این نوع سلاح در اختیار دیگران است.
اینان با توجه به این که بیشترین حفاظت را در انحصاری بودنش به کار می برند، ولی خود در اختیار دیگران می گذارند. می توان گفت اورانیوم غنی شده و یا تضعیف شده که از سرّی ترین سرمایه های نظامی جهان غرب است و در اختیار کشورهای منحصر به فرد می باشد، اما وحشت خویش را از این که در اختیار دیگران قرار بگیرد، اعلان داشته اند.
پس می توان تکنولوژی جهان را با هزینه کردن و صرف نیازمندی های آنان به دست آورد. جمهوری اسلامی در دوره ی هشت ساله ی دفاع مقدس با این که در محاصره اقتصادی و تحریم نظامی بود، سلاح های مورد نیاز خود را یا می ساخت و یا توسط دیگران به دست می آورد که به حمد الله با سرافرازی کامل از کیان خویش دفاع نمود و نگذاشت آن چه را ابر قدرت ها اراده کرده بودند، بر ملت ما تحمیل گردد و گاهی هم با به کارگیری ابتدایی ترین سلاح ها، جلوی برترین سلاح های آنان را گرفت.

ب) فهم صحیح روایات و توجیه مستند و عقلانی آن

همه احادیثی که خروج و ظهور قائم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را همراه با « سیف » مطرح می کند، توان مندی و قدرت فوق العاده و شکست ناپذیری آن منتقم الهی را می رساند، زیرا واژه « شمشیر » و « سیف » در جاهایی مطرح شده است که احتمال هیچ گونه عقب نشینی و کوتاه آمدن نیست و کلماتی همانند سیف الله، سیف الدین، سیف الدولة، سیف الاسلام و... نشان گر قدرت است. امروز هم در کشورهای قدرت مند نظامی جهان که رژه و مانور نظامی برپا می کنند، فرمانده میدان و رژه، کار خود را با حمایل کردن و جابه جایی خاص شمشیر آغاز می نماید با توجه به آن که اینان خود اذعان دارند که شمشیر در برابر سلاح های مدرن امروز (4) کارایی ندارد.
پس می توان گفت که واژه ی شمشیر در روایات مربوط به حضرت بقیّة الله الاعظم (علیه السلام)، بیان گر قدرت و توانایی اوست، نه این که گفته شود همه چیز و هر نوع سلاحی از کار می افتد و نابود می شود و آن ذخیره ی الهی همانند جدش، رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شمشیر به دست می گیرد و در دست دیگر سپر و یا کارد دارد و همانند آن چه در بدر، احد و احزاب و... به وقوع پیوست اجرا خواهد شد. به طور مسلم چنین نخواهد بود؛ حتی اگر آن را اعجاز و معجزه بنامیم، زیرا معجزه همیشه کار فوق العاده بوده و هست و انبیای عظام و امامان معصوم (علیهم السلام) کار برتری را ارائه می کردند که برای مردم آن روزگار و آن سامان، خارق العاده و فوق قدرتشان بود. حقیقت آن که اژدها شدن عصای موسی (علیه السلام)، زنده کردن مردگان توسط عیسی بن مریم (علیه السلام)، شفای مریض های صعب العلاج و غیر ممکن، آوردن قرآن کریم و جلوه آن در برابر اشعار، قصیده ها و جملات فصیح و بلیغ عرب و قصه ی قبله ی مسجد النبی توسط رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و امثال آن، اموری واقعی و برتر از آن چه مدعیان کاذب نبوت مطرح کرده بودند، بود و خود بر آن اذعان داشتند و چنان چه بخواهیم بگوییم قضایا همانند آن روز حل شود، لازمه اش اعجاز در برابر این نوع کارهاست با ارائه کار برتر؛ همانند آن چه که در جنگ های اخیر دیده شده و می شود؛ مثلاً جنگ های الکترونیک سبب شد تا سلاح ها از کار بیفتد با این که سلاح های متقابل هم بود. پس چه اشکالی دارد حضرت بقیّة الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با مجموعه یاران توان مند خویش که مجموعه ای عالِم، اندیشمند، آشنای با آخرین مطالب علمی و صنعتی دینا، خداترس و متّقی هستند سلاح های برتری را مطرح کند تا دشمنان نتوانند در برابر آن ها کوچک ترین تخریبی را انجام دهند و حرکتی کنند؛ سلاح های ارزش مندی که بتوان از آن ها در جاهای دیگر و در راستای خدمت به بشریت نیز استفاده نمود، زیرا بسیاری از مواد اولیه و یا نوعِ صنعتِ به کار گرفته شده، چند منظوره است و جنبه ابزاری دارد؛ همانند آن چه که در سلاح و انرژی هسته ای مطرح می شود.

2. حوزه ی باورهای دینی

در اختیار گرفتن قدرت سلاح و تکنولوژی دنیا در حوزه ی باورهای دینی به دو صورت ممکن و میسر است:
اول: تسخیر و تصرف دل انسان های عاشقِ آزادی و حریت؛
کسانی که با فطریات خویش هم آهنگی خاصی دارند، وقتی فرد و یا افرادی را ببینند که با اعتقاد و ایمانی راسخ و باورهای دینی صحیح برای هدایت آنان برخاسته و خود را وقف نجات بشر کرده اند و می خواهند عدالت را حاکم کنند و استبداد و استعمار را نابود نمایند، در صدد یاری بر می آیند و خود و آن چه را در اختیار دارند در کف اخلاص می گذارند و در راه هدف های مقدس آنان فدا می کنند.
رهبری امام خمینی (رحمه الله) در انقلاب اسلامی و همکاری نسل جوان و بسیاری از اندیشمندان و متخصّصان، چیزی غیر از مطلب فوق نبود. همکاری مسلمان و غیر مسلمان در خارج از مرزهای جغرافیایی ایران و غیر ایران در همین راستا بود. آنان امام خمینی (رحمه الله) را فرشته ی آزادی، استقلال و پیوند به خدا دانستند و از هیچ گونه همکاری و فداکاری در راهش کوتاهی نکردند، بلکه بسیاری از کسانی که تابع جوّ عمومی جامعه بودند بعد از مدت کوتاهی به او و یارانش پیوستند و خیل عظیمی را تشیکل دادند که توفندگی و عظمت آن، سراسر جهان را فرا گرفت.
حال چنان چه مردم جهان با همه ی سرخوردگی هایی که از مکاتب سیاسی (شرق سوسیالیست و غرب امپریالیست) پیدا کرده اند، چنان چه فریاد آن منجی عالم بشریت و آن خلف صالح همه ی پاکان و پیام آوران و معصومان را بشنوند و او را با کامل ترین خصلت های زیبا و ملکوتی دریابند، خود را بی اختیار و عاشقانه تسلیم او خواهند نمود، زیرا او با رفتار نبوی و علوی اش در عقول و اندیشه های جهانی تصرّف می کند و آنان را در اختیار خود می گیرد و قدرت خدا در دست ید اللهی او جلوه خواهد نمود و منتقم و پناه چهانیان خواهد گشت. سازمان دهی قوی او با کادرهای فهیم و کاردان و نیز عنایات خداوند در واگذاری همه مواهب درونی و بیرونی زمین به او، فصل جدیدی را برای انسانیّت به وجود خواهد آورد و آن چه که معصومان پاک پیش گویی کرده اند تحقق خواهد یافت.
امام محمد باقر (علیه السلام) فرمود: آن گاه که قائم ما ظهور کند و حرکتش را شروع نماید، خداوند دست پربرکت او را بر سر بندگان خویش می نهد. آنان اندیشه های خود را در اختیار او می گذارند و خردهای جمعی مدینه فاضله آنان تحقق خواهد یافت. (5)
پیوستن موحدان الهی هم چون مسیحیان و یهودیان و اقتدای آن دو پیامبر اولوالعزم (موسی و عیسی) به حضرت بقیّة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در همین راستاست.
همه ی ادیان تبدیل به یک دین و یک امت خواهد شد و آن را امام دوازدهم، حجة بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رهبری خواهد کرد:
(هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ)؛ (6) خداوند کسی است که رسول و پیامبر خویش را جهت هدایت ارسال می داد و آیین حقیقی را معرفی می کند تا بر همه ادیان بروز و ظهور پیدا کند؛ گرچه مشرکان آن را خوش ندارند.
دوم: استفاده از نیرو و قدرت فوق العاده ی خداوندی
در این بخش از پاسخ لازم است به تبیین پنج نکته ی اساسی پرداخت تا پاسخ به شبهه ی مطرح شده در حوزه باورهای دینی و مذهبی بیش از پیش روشن گردد:
الف) معجزه (اعجاز)
ب) توان مندی حضرت بقیّة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و یارانش
ج) تسلیم شدن ملکه ی سبأ (بلقیس) در پرتو اعجاز
د) حکومت جهانی واحد بر اساس عدالت و تقوا
هـ) استفاده ابزاری از معجزه برای حکومت عادلانه جهانی

الف) تعریف معجزه (اعجاز)

امر خارق للعادة، مقرون بالدعوی و التحدّی مع عدم المعارضة و مطابقة الدعوی؛ معجزه، کاری است که برخلاف عرف و عادت انجام می گیرد و همراه با ادعا [ ی نبوت و یا منصب الهی ] است و صاحب آن معارض (مبارز) ندارد و کار اعجازی او با ادعایش هم آهنگ می باشد. (7)
متکلمان و دانشمندان اهل کلام گفته اند: معجزه ی اصطلاحی از آنِ پیامبران و رسولان الهی است و چنان چه کار خارق العاده و اعجازی از غیر آنان همانند امامان معصوم و شخصیت های مقرب الهی سر بزند آن را معجزه لغوی و یا کرامت نامیده اند، زیرا آنان از نعمت ولایت تکوینی برخوردارند و در جای خود از آن بهره می گیرند و هر آن چه در تعریف اعجاز آمده را دارند ولکن ادعای نبوّت و رسالت نداشته و نخواهند داشت.
به طور مسلّم حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در این امر از دیگر امامان معصوم (علیهم السلام) جدا نیست. او هم مانند پدرانش از نعمت کرامت برخوردار است و هر گاه نیاز شود از ولایت تکوینی بهره برداری می نماید. برطرف کردن گرفتاری افراد، شفای بیماری های صعب العلاج، نجات افراد از بن بست های روحی، سیاسی، اقتصادی، پاسخ به خواسته های غیر ممکن [ محال عادی ] که افراد از پاسخ آن عاجزند و... همه آن چه را که در دوره ی غیبت کبری واقع گردیده و یا واقع خواهد شد؛ به ویژه به هنگام ظهور، این ها را معجزات و کرامت های آن حجّت الهی می نامند.
در روایات، امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را صاحب معجزات و کارهای خارق العاده ی زیادی معرفی کرده اند. او برای اثبات آن منصب ولایی به انجام کارهای مختلفی نیاز دارد تا شرق و غرب عالم در برابرش تسلیم گردند.
عبدالله بن ابی یعفور گفته است در محضر امام صادق (علیه السلام) بودم. گفت و گویی در چگونگی استفاده از اعجاز حضرت بقیة الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به میان آمد. امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمود: ما من معجزة من معجزات الأنبیاء و الأوصیاء إلّا یُظهِر الله – تبارک و تعالی – مثلَها علی یَدِ قائمنا لإتمام الحجّة علی الأعداء (8)؛ هیچ کار معجزه آسایی که از انبیا و اوصیا سر زده است، نمی باشد مگر این که خداوند همانند آن را با دست [ پربرکت ] قائم ما آشکار می سازد تا این که حجّت را بر دشمنان دین و آیین خویش تمام کند.
ابوخالد کابلی از امام زین العابدین (علیه السلام) نقل کرده است که فرمود: یا أبا خالدٍ لَتأتِیَنَّ فِتَنٌ کَقِطَعِ اللیلِ المُظلِمِ لا یَنجو إلّا من أَخَذَ الله میثاقَه أولئک مَصابیحُ الهُدی، وَ یَنابیعُ العلمِ یُنجیهمُ اللهُ من کلِّ فِتنةٍ مُظلِمَةٍ کأنّی بصاحِبکم قد عَلا فوقَ نَجَفِکم بظَهرِ کوفانَ فی ثلاثمائة وبضعةَ عشرَ رجلاً جبرئیلُ عن یَمینه و میکائیلُ عن شمالِه وإسرافیلُ أمامَه معه رایةُ رسولِ الله (صلی الله علیه و آله و سلم) قد نَشرَها لا یُهوی بِها إلی قومٍ إلّا أَهلَکهم اللهُ عزّ وجلّ؛ (9) ای ابوخالد! فتنه های سنگین همانند پاره ای از شب ظلمانی در پیش است. از این فتنه ها نجات پیدا نمی کنند مگر کسانی که خداوند با آنان پیمان خاصی بسته اند. اینان چراغ های هدایت گر و چشمه های غنی دانش هستند. خداوند اینان را از هرگونه آشوبی نجات می بخشد. گویا می بینیم امام زمان و صاحب امر شما در آن مقطع حساس و بحرانی، بر بالای شهر نجف در پشت کوفه استقرار می یابد و 310 نفر و اندی را همراه خواهد داشت. جبرئیل [ امین ] در سمت راستش و میکائیل در سمت چپش و حضرت اسرافیل در جلویش با پرچم رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) حرکت می کند و آن را به اهتزاز در می آورد. با آن پرچم به سوی هیچ قومی حرکت نخواهد کرد، مگر این که خداوند آنان را نابود می کند و به هلاکت می رساند.
پس حرکت توفنده جهانی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و گسترش عدالت و برخورد قاطع و پیروزمند او چیزی جز اعجاز نیست و کار او فوق همه کارها و آرزوی همه انبیا و اوصیا است که با حمایت خدا و فرشتگانش انجام خواهد شد.

ب) توان مندی بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و یارانش

امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) گل سرسبز خلقت، مظهر همه زیبایی ها و خصال نیکو، خلیفه و جانشین خدا بر روی زمین است. خداوند منَان او را مظهر قدرت، دانش، نوآوری و توان مندی های همه جانبه خویش قرار داد. او همانند اجداد گرامی اش هم چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و علی مرتضی و... عقل کل، هادی سبل، یدالله، اسدالله، جند الله و مجمع کرامت های حق تعالی است.
در تفسیر آیه ی شریفه ی (وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا...) آمده است که مفضّل بن عمر گفته است: امام صادق (علیه السلام) فرمود: رَبّ الأرض یعنی إمام الارض؛ مربّی کره ی زمین یعنی امام همه ی جانبه کره ی زمین است. مفضّل بن عمر پرسید: به هنگام ظهور قائم اهل بیت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وضعیت چگونه خواهد بود؟
امام صادق (علیه السلام) فرمو: إِذاً یَستَغنِی النَّاسُ عَن ضَوءِ الشَّمسِ وَ نُورِ القمَرَ وَ یَجتَزِئُونَ بِنُورِ الإمَام؛ (10) در آن هنگام مردم از روشنایی خورشید و نور ماه بی نیاز خواهند شد و به نورانیّت امام خویش اکتفا می کنند.
در حدیثی دیگر امام صادق (علیه السلام) فرمود: إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ أَشرَقَتِ الأًرضُ بِنُورِ رَبِّها وَ استَغنَی العِبَادُ مِن ضَوءِ الشَّمسِ وَ ذَهَبَتِ الظُّلمَةُ؛ (11) همانا قائم ما آن گاه که قیام کند زمین به واسطه نور پروردگارش [ خالق و یا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ] روشنایی کامل می گیرد و مردم از روشنایی خورشید بی نیاز خواهند شد و تاریکی ها رخت بر می بندد.
امیرمؤمنان، علی بن ابی طالب (علیه السلام) توان مندی و قابلیت های فوق العاده ی قائم آل محمد (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و یاران باوفایش را بر روی منبر کوفه چنین بیان می کرد:
یَخرُجُ رَجُلٌ مِن وُلدِی فِی آخِرِ الزَّمَانِ أَبیَضُ اللَونِ مَشرَبٌ حُمرَةً مُبدَحُ البَطنِ عَرِیضُ الفَخِذَینِ عَظِیمٌ مُشَاشُ المَنکِبَینِ بِظَهرِهِ شَامَتَانِ شَامَةٌ عَلَی لَونِ جِلدِهِ وَ شَامَةٌ عَلَی شِبهِ شَامَةِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله و سلم) لَهُ اسمَانِ اسمٌ یُخفی وَ اسمٌ یُعلَنٌ فَأَمَّا الَّذِی یُخفی فَأَحمَدُ وَ أمَّا الَّذِی یُعلَنُ فَمُحَمَّدٌ فَإِذَا هَزَّ رَایَتَهُ أَضَاءَ لَهَا مَا بَینَ المَشرِقِ وَالمَغرِبِ وَ وَضَعَ یَدَهُ عَلَی رُؤُوسِ العِبَادِ فَلا یَبقَی مُؤمِنٌ إِلّا صَارَ قَلبُهُ أَشَدَّ مِن زُبَرِ الحَدِیدِ وَ أَعطَاهُ اللهُ قُوَّةَ أَربَعِینَ رَجُلاً...؛ در آخر الزمان مردی از فرزندان من ظهور خواهد کرد. رنگ پوستش سفید متمایل به سرخی، شکم واسع و ران های برجسته، دارای بدن درشت و چهارشانه که بین دو شانه اش دو خال وجود دارد، خال به رنگ پوستش و خال دیگر همانند خال نبوّت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) است. او دارای دو اسم؛ یکی مخفی می ماند و دیگری آشکار می شود؛ نامی که مخفی « احمد » است و نام آشکار « محمد » خواهد بود. پس آن گاه که قیام کند و پرچم خویش را به اهتزاز درآورد، همه چیز در بین شرق و غرب عالم برای او روشن می شود. او آن گاه دست پربرکت خود را بر سر بندگان خدا [ ارادتمندان به او ] می گذارد. پس باقی نمی ماند انسان مؤمنی، مگر این که دارای قلبی قوی و مطمئن می گردد و هیچ هراسی را به خود راه نمی دهد که از قطعه های آهن سخت تر خواهد شد. خداوند سبحان به برکت دست بقیّة اللهی اش، نیرو و توان چهل نفر را [ از جهت فکری، روحی و جسمی ] به آنان عطا می نماید.
ابی الجارود گفته است که در توان مندی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) امام باقر (علیه السلام) فرمود:
إِذَا ظَهَرَ القَائِمُ (علیه السلام) ظَهَرَ بِرَایَةِ رَسُولی اللهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) وَ خَاتَمِ سُلَیمَانَ وَ حَجَرِ مُوسَی وَ عَصَاهُ ثُمَّ یأمُرُ مُنادِیَهُ فَیُنادِی ألا لا یَحمِلُ رَجُلٌ مِنکُم طَعاماً و لا شراباً و لا عَلَفاً فَیَقُولُ أصحابُهُ إنَّهُ یُرِیدُ أن یَقتُلَنَا و یَقتُلَ دَوَابَّنَا مِنَ الجُوعِ وَ العَطَشِ فَیَسِیرُ وَ یَسِیرُونَ مَعَه فَأَوَّل مَنزِلٍ یَنزِلُهُ یَضرِبُ الحَجَرَ فَیَنبُعُ مِنهُ طَعَامٌ وَ شَرَابٌ وَ عَلَفٌ فَیَأکُلُونَ وَ یَشرَبُونَ وَ دَوَابُّهُم حَتَّی یَنزِلُوا النَّجَفَ بِظَهرِ الکُوفَةِ؛ (12) آن گاه که قائم [ ما ] ظهور کند علائمی هم چون پرچم رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و انگشتر حضرت سلیمان و سنگ و عصای موسی (علیه السلام) را به همراه دارد. به منادیش دستور می دهد که فریاد برآورد: آگاه باشید! هیچ کس از یاران من خوردنی و آشامیدنی برای خود و مرکبش برندارد. آنان با خود می گویند: او می خواهد ما و مرکب های ما را از گرسنگی و تشنگی نابود کند. پس حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) حرکت خود را آغاز می کند و یاران او پشت سرش حرکت می نمایند. اولین جایی که فرود می آید سنگی که از معجزات موسی (علیه السلام) است بر زمین می کوبد و چشمه ای آشکار می شود، پس خوراکی و آشامیدنی برای آنان و مرکب های سواریشان آماده می گردد. همگی بهره می برند تا به سرزمین نجف، در پشت شهرکوفه، استقرار می یابند.
گویا در حدیث فوق، پرچم رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، علامت پیروزی و قاطعیت و انگشتر سلیمان، نشانه ی بی نیازی و ثروت فراوان و حجر و عصای موسی (علیه السلام) نشانه استفاده از قدرت و توان مندی خارق العاده اعجاز است که خداوند همه را به وی عنایت می فرماید و او هم بهره برداری می نماید.

ج) تسلیم شدن ملکه سبأ (بلقیس) در پرتو اعجاز

سلیمان بن داوود (علیه السلام) چون از حکومت ملکه ی سبأ و عدم توجه آنان به خالق یکتا اطلاع پیدا کرد، نامه ای توسط هدهد ارسال داشت: (إِنَّهُ مِن سُلَیْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ * أَلَّا تَعْلُوا عَلَیَّ وَأْتُونِی مُسْلِمِینَ)؛ (13) این نامه از سلیمان است و چنین می باشد: به نام خداوند بخشنده مهربان! توصیه من این است که برتری جویی و قدرت طلبی نسبت به من نکنید. به سوی من آیید، در حالی که تسلیم حق هستید.
ملکه سبأ با دیدن نامه فوق و اطلاعات از پیش داشته و تهدید جدّی آن پیامبر و حاکم الهی، بر خود و کشورش لرزید و سعی کرد با ارسال هدیه ای (14) ارزش مند، خطر تسلّط و استیلای سلیمان بن داوود (علیه السلام) و حکومت قدرت مندش را برطرف کند. ملکه سبأ چون هدیه خود را فرستاد، سلیمان با اقتدار کامل فرمود: (أَتُمِدُّونَنِ بِمَالٍ فَمَا آتَانِیَ اللَّهُ خَیْرٌ مِّمَّا آتَاکُم بَلْ أَنتُم بِهَدِیَّتِکُمْ تَفْرَحُونَ * ارْجِعْ إِلَیْهِمْ فَلَنَأْتِیَنَّهُمْ بِجُنُودٍ لَّا قِبَلَ لَهُم بِهَا وَلَنُخْرِجَنَّهُم مِّنْهَا أَذِلَّةً وَهُمْ صَاغِرُونَ)؛ (15) می خواهید مرا با مال و هدایاتان بفریبید. آن چه خداوند به من عنایت کرده بهتر است از آن چه به شما داده است. این شما هستید که به هدایاتان خوش حال می شوید. [ به فرمانده تشریفات ملکه ی سبأ فرمود: ] به میان قوم خود برگرد! با لشکریانی به سراغشان می آییم که قدرت مقابله با آن را نداشته باشند و آنان را از سرزمین آبادشان ذلیلانه و در عین حقارت بیرون می رانیم.
سلیمان بن داوود در حالی که بر تخت خویش تکیه کرده بود، به شخصیت های اطراف خود نگاهی کرد و فرمود: کدام یک از شماها توانایی دارید قبل از آن که ملکه سبأ و اطرافیانش به این جا برسند، تخت سلطنت او را به این مکان منتقل کنید؟!
عفریتی از جنّی ها گفت: من آماده ام تا آن را برای شما بیاورم، قبل از آن که از مجلست برخیزی و کار دیگری را آغاز کنی. من چنین توانایی دارم و امانت دار خواهم بود. سلیمان پاسخ نداد. سپس دیگری از جایش بلند شد. قرآن کریم می گوید: (قَالَ الَّذِی عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْکِتَابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَن یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِندَهُ قَالَ هَذَا مِن فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی أَأَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ وَمَن شَکَرَ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ کَرِیمٌ)؛ (16) در آن هنگام « آصف بن برخیا » که خداوند او را به مقداری از کتابش بهره مند ساخته بود، گفت: من تخت « بلقیس » را در این جا حاضر می کنم، پیش از آن که چشم بر هم زنی. به ناگاه سلیمان (علیه السلام) آن را جلوی چشم خویش آماده و ایستاده دید. گفت: این از فضل پروردگار من است تا مرا آزمایش کند که آیا شکر او را به جا می آورم و یا کفران نعمت می کنم.

عکس العمل بلقیس در برابر کار خارق العاده

ملکه سبأ [ بلقیس ] چون به دربار سلیمان وارد شد، چشمش به تخت زیبای سلطنتی خود افتاد و این اعجاز بزرگ را از سلیمان و اطرافیانش دید که تخت وی را از یمن به شام، بدون هیچ گونه نقاله ظاهری و با این سرعت منتقل کرده اند. بی اختیار با قلبی مطمئن، خود و اطرافیانش تسلیم گشتند. قرآن می فرماید: (قَالَتْ رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی وَأَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ)؛ (17) بلقیس گفت: پروردگارا! من به خود ستم کردم و با سلیمان برای خداوندی که پروردگار عالیمان است اسلام آوردم و خود و حکومتم را تسلیم کردم.
تسلیم شدن ملکه سبأ (بلقیس) و کار خارق العاده ی آصف بن برخیا (وزیر سلیمان و خواهر زاده اش) برای گسترش حاکمیت دینی سلیمان و غیبت هدهد و ارسال نامه پیامبر توسّط او و صدها نکات ریز و با عظمت دیگر است که هر کدام جای بحث و بررسی تفسیری دارد و ما در این مقام نیستیم. ان شاء الله به کتاب های تفسیری مراجعه خواهد شد. لکن توجه به مطالب زیر، حائز اهمیّت است:
آصف بن برخیا کسی است که قرآن می گوید: (عِنَدهُ عِلمٌ مِّنَ الکِتَبِ). به طور مسلّم دانش او نسبت به کتاب آفرینش محدود بود و فقط بخشی از آن را داشت. حال چنان چه فرد و یا افرادی از همه ی کتاب آفرینش بهره داشته باشند، چه قدرت و چه توان عظیمی بر کار خارق العاده و انجام امور فوق طبیعت را پیدا خواهند کرد؟! قرآن درباره رسول گرامی اسلام و امامان معصوم (علیهم السلام) می گوید: (قُلْ کَفَى بِاللّهِ شَهِیدًا بَیْنِی وَبَیْنَکُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ)؛ (18) بگو برای گواهی میان من و شما، خداوند و کسی که در نزد او « علم کتاب » (19) [ دانش کتاب آفرینش ] است، کفایت می کند.
برید بن معاویه ی عجلی از امام باقر و امام صادق (علیه السلام) نقل کرده است که فرمودند: إِیَّانَا عَنَی وَ عَلِیٌّ أَوَّلُنَا وَ أَفضَلُنَا وَ خَیرُنَا بَعدَ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله و سلم)؛ (20) مقصود (عِندَهُ عِلمٌ مِّنَ الکِتَبِ) در آیه ی شریفه ما هستیم و علی [ بن ابی طالب (علیه السلام) ] اولین و برترین و بالاترین ما بعد از وجود نبیّ مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) است.
حدیث فوق توسط برید بن معاویه عجلی، یزید بن معاویه، عبدالرحمان بن کثیر، عبدالله بن الوحید السمان و... از صادّقین در کتاب های مختلف تفسیری و حدیثی نقل شده است و جای هیچ گونه تردیدی را باقی نمی گذارد.
در برخی روایات آمده است که دانش « آصف بن برخیا » در برابر دانش پیامبر و امامان معصوم (علیهم السلام) همانند مقدار آبی است که پشه با دو بال خود از آب دریا برگیرد و بخواهید آن را با آب دریا مقایسه کنید. (21)

د) حکومت جهانی واحد براساس عدالت

بزرگ ترین و عمده ترین وظیفه حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، تحقق بخشیدن به وعده الهی در کتاب های مختلف آسمانی و به اجرا درآوردن آرمان مقدّس انبیا و اوصیای الهی است. آنان وعده کرده اند مدینه فاضله و حکومت عدل الهی در سراسر جهان به دست جانشین حقیقی حضرت حق برپا شود و تشنگی میلیاردها انسان خداجو و عاشق عدالت برطرف گردد و نمودار عینی و وجود خارجی مطلق عدل الهی در تمام کره زمین محقّق شود. ستم کاران و متجاوزان از اریکه قدرت به زیر آورده و صالحان، حاکم و وارث همه نعمت های نهان و آشکار خداوند گردند. به چند نمونه از آن ها توجه کنید:
- (وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ)؛ (22) همانا در [ کتاب ] زبور بعد از ذکر [ تورات ] نوشتیم بندگان شایسته ام وارث زمین خواهند شد.
در تفاسیر آمده است که مراد از « ذکر » لوح محفوظ یا همه کتاب های آسمانی است.
- (وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا)؛ (23) خداوند وعده داده است به کسانی از شما که ایمان آورده اند و عمل شایسته انجام داده اند، آنان را به طور حتم حاکمان و فرمان روایان روی زمین قرار دهد؛ همان گونه که به پیشینیان آنان خلافت روی زمین را رعایت کرد و دین و آیینی را که بدان خشنود بود، استوار ساخت و وحشتشان را به آرامش تبدیل نمود؛ به طوری که تنها مرا عبادت کنند و چیزی را شریک من قرار ندهند.
در هزاران حدیث به صورت متواتر از سوی اهل سنت و شیعه نقل شده است که فرزند رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) که کنیه و نامش همانند اوست، این وعده بزرگ خدا را تحقق خواهد بخشید:
المَهدِیُّ الَّذی یَملَأُ الأَرضَ عَدلاً وَ قِسطاً کَمَا (بَعدَما) مُلِئَت جَوراً وَ ظُلماً؛ (24) مهدی آن خلیفه خدا و عبد صالحش، زمین را پر از عدل و داد خواهد نمود؛ همان طوری که (بعد از آن که) زمین پر از تجاوز و ستم شده باشد.

هـ) استفاده ی ابزاری از معجزه برای حکومت عادلانه جهانی

تشکیل حکومت عدل الهی جهانی از کارهایی است که فقط توسط حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) انجام می گیرد. آن حجّت باقی مانده ی الهی به امر پروردگارش ظهور خواهد کرد و این امر عظیم را در جهان تحقّق خواهد بخشید و لکن برای برخورد با موانع و آماده کردن همه زمینه ها، از تمام توان خدادادی خود بهره خواهد گرفت و امدادهای الهی در خدمت اوست تا این عمل معجزه آسا را عینیت بخشد. او برای تحقق این امر از عوامل گوناگونی استفاده می کند که به چند نمونه آن اشاره می کنیم:

بهره برداری از مواهب طبیعت

از جمله اسباب غلبه و پیروزی حکومت جهانی مهدوی بر دشمنان، بهره برداری از زمین و منابع زیرین آن است؛ منابع روی زمین همانند جنگل ها، دریا، باتلاق، شن زارها و مناطق کوهستانی و منابع زیرزمین همانند معادن طلا و نقره، نفت، اورانیوم و انواع گازها و...
شایان ذکر است خداوند در زمین، گنجینه هایی پنهانی دارد که از آن ها نگه داری می کند و کلید بهره برداری را در دست حجّت قرار داده است. در زمان تشکیل حکومت عادلانه واحد جهانی، قائم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) از آن ها بهره برداری خواهد نمود:
امیر مؤمنان (علیه السلام) فرمود: وَ لَو قَد قَامَ قَائِمُنَا لأَنزَلَتِ السَّمَاءُ قَطرَهَا وَ لأَخرَجَتِ الأَرضُ نَبَاتَهَا وَ لَذَهَبَتِ الشَّحنَاءُ مِن قُلُوبِ العِبَادِ وَ اصطَلَحَتِ السِّبَاعُ وَ البَهَائِمُ حَتَّی تَمشِی المَرأَةُ بَینَ العِرَاقِ إِلَی الشَّامِ لا تَضَعُ قَدَمَیهَا إِلّا عَلَی النَّبَاتِ وَ عَلَی رَأسِهَا زِینَتُهَا لا یُهَیِّجُهَا سَبُعٌ وَ لاتَخَافُهُ وَ لَو تَعلَمُونَ مَا لَکُم فِی مَقَامِکُم بَینَ عَدُوِّکُم وَ صَبرِکُم عَلَی مَا تَسمَعُونَ مِنَ الأذَی لَقَرَّت أَعیُنُکُم؛ (25) در زمانی که قائم ما قیام کند آسمان باران رحمت خود را فرو می فرستد و زمین گیاهان پرثمر خود را از دلش خارج می کند و کینه های دیرینه از دل ها و قلب های بندگان خدا رخت بر می بندد. درندگان و چهارپایان زندگی مسالمت آمیزی را آغاز می نمایند و امنیت کامل برقرار می شود تا به جایی که زنِ تنها، مسیر عراق و شام را پیاده طی می کند و این پیاده روی در سرزمین های آباد و پرآب و علف و گیاه است، در حالی که زیورآلات او بر سرش نهاده و کمترین وحشت و ترسی او را تهدید نمی کند. چنان چه امروز جایگاه و موقعیت خود را در میان دشمنان بدانید و به پاداشی که در برابر اذیّت ها و آزار دشمن به شما می رسد توجه کنید، هر آینه چشمانتان از [ خوش حالی ] روشن تر و پرفروغ می شود و امیدواری بیشتری پیدا خواهید کرد.

امدادهای غیبی

امداد: (26) از باب افعال، ثلاثی مزید است که در کارهای خیر استعمال می گردد و به معنای « اعطا و بخشش فراوان » است. در قرآن می خوانیم: (وَأَمْدَدْنَاهُم بِفَاکِهَةٍ وَلَحْمٍ مِّمَّا یَشْتَهُونَ)؛ (27) آنان را از انواع میوه و گوشت از هر نوعی را که تمایل داشتند بخشیدیم. و می خوانیم: (ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ وَأَمْدَدْنَاکُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَجَعَلْنَاکُمْ أَکْثَرَ نَفِیرًا)؛ (28) سپس شما را بر آنان غلبه می دهیم و شما را به واسطه دارایی ها و فرزندان کمک خواهیم کرد و نفرات شما را بیشتر از دشمن قرار می دهیم.
غیب: برخلاف ظهور و آشکار است و هر چیزی که پنهان از حواس پنج گانه انجام گیرد غیب نامیده می شود. (29)
حال با توجه به مفهوم دو واژه « امداد » و « غیب » باید گفت امدادهای غیبی از بزرگ ترین علل و اسباب غلبه ی حاکمیت حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر جهان است؛ همان طور که خداوند سبحان، پیامبر گرامی اش را بدین وسیله یاری داد و در عصر ظهور اسلام بر جزیرة العرب و بخش عمده ای از جهان سلطه بخشید و نامش، زینت بخش محافل آن روز گشت و این امر تا مدّت ها ادامه یافت که آیات زیادی از قرآن بر آن دلالت دارد و در این جا به دو مورد اکتفا می کنیم:
در غزوه حنین آمده است: (ثُمَّ أَنَزلَ اللّهُ سَکِینَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِینَ وَأَنزَلَ جُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا وَعذَّبَ الَّذِینَ کَفَرُواْ وَذَلِکَ جَزَاء الْکَافِرِینَ)؛ (30) سپس خداوند آرامش خود را بر پیامبرش و نیز بر مؤمنان نازل کرد و نیز لشکریانی را فرستاد که شما آنان را نمی دیدید و کافران را مجازات کرد که این است جزای کافران.
در غزوه احزاب، امدادهای غیبی خود را چنین بازگو می کند: (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَاءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا وَجُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا وَکَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرًا)؛ (31) ای کسانی که ایمان آورده اید! نعمت های خدا را بر خود یادآور شوید آن هنگام که لشکریانی عظیم به سراغ شما آمدند، ولی ما باد و طوفان سختی را بر آنان فرستادیم و لشکریانی که آن ها را نمی دیدند (که به این وسیله دشمن را در هم شکستیم) و خداوند همیشه به آن چه انجام می دهید بینا و آگاه بوده است.
در تشکیل و غلبه حکومت ولی الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در جهان امروز و فردا که اراده حتمی خداوند است، امدادهای غیبی گوناگونی را برای یاریش به کار خواهد برد تا جهان را پر از عدل و داد کند و ستم و تجاوز را نابود گرداند.
امام جعفر صادق (علیه السلام) فرمود: القَائِمُ مِنّا مَنصُورٌ بِالرُّعبِ مُؤَیِّدٌ بِالنَّصرِ تُطوَی لَهُ الأَرضُ وَ تَظهَرُ لَهُ الکُنُوزُ کُلُّها وَ یُظهِرُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ دِینَهُ عَلَی الدّینِ کلِّهِ وَ لَو کَرِهَ المُشرِکُونَ؛ (32) قائم ما با سلاح ترس و هراسی که خداوند بر دل دشمنان می افکند یاری می گردد و با یاری خدا به پیروزی می رسد. زمین برای او در هم می پیچید [ اختیار زمین در دست او خواهد بود ] و گنج های زمین برای او آشکار می گردد. خداوند به دست او دینش را بر تمامی ادیان غلبه می بخشد و برتری خواهد داد؛ گرچه مشرکان را ناخوش باشد.
امدادهای غیبی پروردگار برای رسول گرامی اسلام و هم چنین برای پیروزی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می تواند به انواع گوناگونی و چهره های مختلفی صورت گیرد؛ ازجمله به صورت:
• ارسال فرشتگان و ملائکه در چهره لشکریان [ منظم، غیر منظم ]، همانند غزوات بدر، احد، احزاب و سریّه های مختف و گوناگون که توسط آن حضرت و یا افراد خاص انجام می گرفته است.حال گاهی اینان دیده شده اند و گاه به صورت نامرئی ضربه های خود را بر دشمن وارد کرده اند.
امام زین العابدین (علیه السلام) در دعا برای مرزبانان، از خدا چنین طلب کرده است: وَابعَث عَلَیهِم جُنداً مِن مَلائِکَتِکَ بِبَأسٍ مِن بَأسِکَ کَفِعلِکَ یَومَ بَدرٍ تَقطعَ بِهِ دَابِرَهُم وَ تَحصُد بِهِ شَوکَتُهُم، وَ تُفَرِّق بِهِ عَدَدَهُم؛ (33) بار خدایا! گسیل دار سپاهی از فرشتگانت به همراه سختی شدیدی از سخت هایت؛ همان طوری که در روز بدر انجام دادی تا بنیانشان را براندازی و عزّت آنان را تبدیل به ذلّت و نابودی گردانی و جمع منسجمشان پراکنده کنی.
• اطمینان و آرامش قلبی در رسیدن به پیروزی قطعی در اندیشه رهبری و نیروهای در صحنه نبرد؛ به طوری که جنگ روانی دشمن هیچ گونه تأثیر نگذارد، بلکه تهدیدهای دشمن را به فرصت های استراتژیک و حیاتی تبدیل کند. قرآن کریم می فرماید: (وَمَا جَعَلَهُ اللّهُ إِلاَّ بُشْرَى لَکُمْ وَلِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُکُم بِهِ وَمَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِندِ اللّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ)؛ (34) قرار نداد خداوند این امدادها را مگر به خاطر بشارت و اطمینان قلبی شما به او و نیست پیروزی و غلبه مگر از جانب خداوند توانای حکیم.
به طور مسلّم، حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قلب مطمئنه عالم خلقت است که توسط او و یارانش آرامش و اطمینان به همه جهان سرایت می نماید و پیروزی قطعی، زمزمه و سرود او و یارانش خواهد بود.
• ایجاد ترس و دلهره در دشمن؛
خداوند سبحان با این ابزار دشمن را میان تهی می کند؛ به طوری که از ابزار و بهترین سلاح های خویش نتواند در راستای اهداف خود استفاده کند و چه بسا آنان را در اختیار نیروی مقابل قرار دهد؛ همانند پناهندگی ها، بمباران نیروهای خودی به جای دشمن و...
قرآن کریم می فرماید:
(وَقَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِیقًا تَقْتُلُونَ وَتَأْسِرُونَ فَرِیقًا)؛ (35) خداوند در دل دشمنان ترس و وحشت ایجاد کرد تا این که کار به جایی رسید که شما گروهی از آنان را به قتل رساندید و گروه دیگری را اسیر کردید.
در جای دیگر می فرماید: (سَأُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ کَفَرُواْ الرَّعْبَ)؛ (36) به زودی در دل های کافران ترس و وحشت می افکنیم.
• باران های تند و حرکت شن های روان؛
از جمله امدادهای غیبی خداوند، نزول باران های تند و یا حرکت شن های روان در جهت خلاف دشمن، رعد و برق ها، از بین رفتن سیستم های ناوبری و... است که موجب زمین گیر شدن و اختلال در مراحل مختلف عملیاتی می گردد و در پی آن نه تنها نقشه های از قبل تعیین شده آنان اجرا نمی شود، بلکه گاهی ادوات سنگین و ارزش مندی از آن ها به جا می ماند. (37)
عدم حرکت بالگردهای جنگی در برابر بادهای تند و یا شن روان و زمین گیر شدن تانک ها و نفربرها در گل ایجاد شده از اموری است که نمی توان آن را پیش بینی کرد؛ به ویژه آن که در غیر موسم و فصل خود اتّفاق افتد و ممکن است این گونه باران ها و بادها فواید بسیار خوبی را برای نیروهای خودی در برداشته باشد.
قرآن درباره قوم عاد و ثمود و سرکشی آن ها در برابر پیامبران و اعتماد بیش از حد آن ها به توان خود می گوید: « قوم عاد به ناحق سر برداشتند و گفتند: چه کسی از ما نیرومندتر است؟ آنان توجه نداشتند آفریدگار آن ها از آنان قوی تر است. پیوسته به انکار آیات الهی پرداختند و در برابر جبهه حق ایستادند. لکن امداد الهی نسبت به پیامبران و جبهه حق در زمان مناسب به اجرا درآمد. قرآن می فرماید: (فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا صَرْصَرًا فِی أَیَّامٍ نَّحِسَاتٍ لِّنُذِیقَهُمْ عَذَابَ الْخِزْیِ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَخْزَى وَهُمْ لَا یُنصَرُونَ)؛ (38) سرانجام تندبادی شدید و هول انگیز، سرد و سخت در روزهای شوم و پرغبار بر آنان فرستادیم تا عذاب خوار کننده را در دنیا به آنان بچشانیم و عذاب آخرت از آن هم ذلیل کننده تر است که اینان از هیچ سو یاری نمی شوند.
درباره نزول باران های امدادی حق، قرآن می فرماید: (وَیُنَزِّلُ عَلَیْکُم مِّن السَّمَاء مَاء لِّیُطَهِّرَکُم بِهِ وَیُذْهِبَ عَنکُمْ رِجْزَ الشَّیْطَانِ وَلِیَرْبِطَ عَلَى قُلُوبِکُمْ وَیُثَبِّتَ بِهِ الأَقْدَامَ)؛ (39) و فرستاد از آسمان برای شما باران را تا شما را تطیهر کند و پلیدی شیطان را از شما دور گرداند و قلب هایتان را اطمینان بخشد و گام هایتان را با گذاردن بر آن استوار سازد.

شکست آمریکا در حادثه صحرای طبس

حال نمونه ای از امدادهای الهی را ببینیم؛ امدادی که شامل حال ملت شهید پرور و مؤسس نظام مقدّس جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (رحمه الله) گردید. با این امداد ژرف و به یادماندنی، او و ملت ایثارگر همیشه دست خدا را در پشت سر خود دیدند و بدون هیچ گونه ترس و خوفی در راستای تحقق حاکمیت الهی در ایران اسلامی کوشیدند و بادشمنان دین هم چون آمریکا و اسرائیل در افتادند.
لانه جاسوسی آمریکا به تصرّف دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در آمد و با به اسارت گرفتن 53 نفر جاسوس آمریکایی در 13 آبان ماه 1358 مرکز توطئه درهم ریخت که این کار برای دولت آمریکا بسیار سنگین و غیرقابل باور شد. از این جهت تصمیم گرفت همراه با تلاش های دیپلماسی، عملیات حساب شده ضد گروگان گیری را توسط نود نفر از کماندوهای ورزیده خویش انجام دهد که برای آن برنامه ریزی دقیق و قابل اعتمادی پیش بینی کرد.
دولت آمریکا برای رهایی جاسوس های خود ابتدا عملیات تمرینی را در کشور مصر انجام داد و سپس با یک برنامه ریزی دقیق و مطمئن، در ابتدای سال 59 کار خود را شروع کرد. آنان با ناو هواپیمابر نیمیتز [ NIMITZ ] از مصر [ قاهره ] به سوی دریای عمان حرکت کردند و به نزدیکی آب های ایران منتقل شدند. شش فروند هواپیمای هرکولس C – 130 نیروی دریایی و هشت فروند هلی کوپتر نفربر (40) همراه داشتند. تجهیزات فوق در ارتفاع بسیار کم [ دور از برد رادار ] به همراه نود نفر کماندو در ساعت سیزده برابر نقشه، در فرودگاه شماره یک، واقع در صحرای طبس فرود آمدند. از سوی دیگر عوامل داخلی آن ها زمینه جابه جایی و نزدیک شدن و رهایی جاسوسان را فراهم کرده بودند که در ساعت خاص با یک عملیات ضربتی آنان با هلی کوپترها به هواپیما برسند و کار را تمام کنند، ولی اراده باری تعالی به گونه ای دیگر بود که طی دو مرحله ی ذیل آن تهدیدها، تبدیل به فرصت و پیروزی برای امام خمینی (رحمه الله) و ملت مسلمان ایران گشت:
1. وقتی هلی کوپترها وارد حریم ایران اسلامی شدند بسیاری از مسئولین آن روز بی خبر بودند. یکی از هلی کوپترها در 120 کیلومتری شهر راور کرمان دچار نقص فنّی شد و ناگزیر فرود آمد. سرنشینان آن سوار بر هلی کوپتر دیگر شدند که آن هم پس از طی مقدار کمی مسافت، دستگاه « هیدرولیک » آن از کار افتاد و نتوانست خود را به ناو برساند که در نتیجه شش فروند هواپیما و هلی کوپتر باقی ماند که نقشه آنان از بین رفت و لکن امید داشتند با مشکلات کار را ادامه دهند، ولی رئیس جمهور آمریکا، آقای کارتر، دستور عقب نشینی داد.
2. به هنگام عقب نشینی، طوفان شن آغاز شد؛ به طوی که یک دیگر را نمی دیدند، خواستند حرکت کنند که یک هواپیما و هلی کوپتر به هم خوردند و آتش سوزی سنگینی راه افتاد و هر دو نابود شدند و هشت نفر از افراد داخل آن در آتش و عذاب الهی سوختند و بقیه ی پنج هلی کوپتر و هواپیماهای دیگر از خاک ایران اسلامی گریختند و فرار را بر قرار ترجیح دادند. (41)
باید توجه داشت خداوند امدادهای غیبی خود را از هر نوعی که برای پیروزی قائم آل محمد (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مورد نیاز باشد، ممکن خواهد ساخت تا او با اختیارات کامل وعده های الهی را تحقق بخشد.
شاید بتوان بیشترین امدادهای غیبی خداوند را قبل از تشکیل حکومت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و بعد از استقرار در ضمن دو حدیث شریف ذیل ملاحظه کرد:
ابوحمزه ثمالی گفته است امدادهای غیبی خدا را از امام محمد باقر (علیه السلام) نسبت به قائم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم که فرمود: لَو قَد خَرَجَ قَائِمُ آل محمد (علیه السلام) لَنَصَرَهُ اللهُ بِالمَلائِکَةِ المُسَوِّمِینَ وَ المُردِفِینَ وَ المُنزِلینَ وَ الکَرُوبِیِّینَ یَکُونُ جَبرَائیلُ أَمَامَهُ وَ مِیکَائِیلُ عَن یَمِینِهِ وَ إِسرَافِیلُ عَن یَسَارِهِ وَ الرُّعبُ یَسیرُ مَسِیرَةَ شَهرٍ أَمَامَهُ وَ خَلفَهُ وَ عَن یَمِینِهِ وَ عَن شِمَالِهِ وَ المَلائِکَةُ المُقَرَّبُونَ حِذَاهُ أَوَّل مَن یَتبَعُهُ محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) وَ عَلِیٌّ (علیه السلام) الثَّانِی وَ مَعَهُ سَیفٌ مُختَرَطٌ یَفتَحُ اللهُ لَهُ الرُّومَ وَ الدَّیلَمَ وَ السِّندَ وَ الهِندَ وَ کَابُل شَاهَ وَ الخَزَرَ...؛ (42) آن گاه که قائم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) ظهور کند خداوند او را به وسیله گروه فرشتگان سوارکار و معین (المسوِمین) و فرشتگانِ پیاپی و پی گیر (المردفین) و فرود آورندگان برکات (المنزلین) و نیز فرشتگان مقرّب (الکروبین) یاری خواهد نمود. برای حمایتش جبرئیل، فرشته امین وحی، در جلوی آن حضرت و میکائیل در سمت راست و اسرافیل در سمت چپ او خواهد بود و ترس و دل هره به اندازه مسافت یک ماه، پیشاپیش او و سمت راست و چپ او حرکت خواهد کرد [ و در دل دشمنان خواهد افتاد ] و فرشتگان مقرب در کنار او هستند. اولین کسی که دنبال رو اوست [ و مردم را به تبعیت می خواند ] محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) است و دومین، علی بن ابی طالب (علیه السلام) است. همراه او شمشیری برهنه و برنده است. خداوند برای او روم [ شامل کشورهای ترکیه، خزر، شامات و اندلس ] و دیلم (43) [ الموت ] و سند [ شهرهای هند، کرمان و سجستان ] (44) و هند [ هندوستان قدیم ] و کابل شاه [ بخشی از هندوستان سابق ] و خزر (45) اسم اقلیمی است که شامل روس، بلغارستان و اتل و... خواهد شد را فتح خواهد نمود.
شاید ذکر شهرها و روستاها و مرتفعات و دریاچه خزر از باب ذکر نمونه است و الاّ حکومت واحد جهانی، در چند موضع فوق محصور نخواهد شد.
امام صادق (علیه السلام) در تفسیر آیه شریفه: (أَتَى أَمْرُ اللّهِ فَلاَ تَسْتَعْجِلُوهُ... ) فرمود: هو أمرنا، أمرالله عزّوجلّ أن لا نستعجل به حتی یؤیّده الله بثلاثة أجناد الملائکة و المؤمنین و الرعب؛ (46) آن امر [ مهم ] کار ما می باشد. خداوند دستور می دهد که در مورد آن شتاب نورزیم. خداوند به هنگام قیام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به وسیله سه لشکر او را یاری خواهد نمود: فرشتگان، انسان های مؤمن و سلاح ترس، سه قدرت عظیم، او را در برابر موانع و دشمنان حکومت جهانی اش یاری خواهد کرد و بر همگان پیروز می گرداند.

پی‌نوشت‌ها:

1.الخرائج، ج 2، ص 937. (این کتاب عبارت فوق را در ذیل روایت ابوبصیر چنین نقل کرده است:
علی بن ابی حمزه گفته است که ابوبصیر گفت: خدمت امام صادق (علیه السلام) بودم که سخن از صفات و چگونگی ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) به میان آمد. امام (علیه السلام) فرمود: إِنَّ فی صاحِب هذ الأمر سُنَناً مِن الأنبیاء، علی نبیّنا و علیهم السلام؛ سُنَة من نوح و هو طول عمره و ظهور دولته و بسط یده فی هلک أعدائه.
و سُنّة من موسی لما کان خائفا یترقب.
و سُنّة من عیسی فإنّه یقال فیه ما قیل فی عیسی.
و سُنّة من یوسف بالستر یجعل الله سبحانه بینه و بین الخلق حجاباً یرونه و لا یعرفونه.
و سُنّة من محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) یهتدی بهداه و یسیر بسیرته، یخرج بالسیف کما خرج رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم)
و سُنّة من داوود و هو حکمه بالإلهام؛ همانا در حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سنت و صفات زیبایی از پیامبران گذشته دیده می شود. [ گویا ] این سنن زیبا را از آنان به یادگار دارد؛
سنتی را از حضرت نوح (علیه السلام) به یادگار دارد؛ همانند او عمرش طولانی است. حکومتی آشکار دارد و در نابود کردن دشمنان خویش از سلطه و قدرت کافی برخوردار است.
سنتی را از موسی بن عمران (علیه السلام) دارد؛ همانند او از میان قوم خود با ترس و وحشت خارج می شود. او همانند عیسی بن مریم (علیه السلام) مشکلاتی دارد. هر آن چه درباره ی او نسبت به ولادتش گفته می شود آن را به حضرت مهدی (علیه السلام) نسبت خواهند داد.
از یوسف پیامبر (علیه السلام) غیبت را نشانه دارد. خداوند سبحان میان او و مردم پرده ی حجابی را ایجاد می کند که مردم او را می بینند و لکن او را نمی شناسند.
اما سنّت [ برجسته ای که از جدّش ] محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) دارد این است که با هدایت خاصه رهبری می شود. روش و سیره ی او را ادامه می دهد. با شمشیر خروج می کند؛ همان طور که پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) [ در بدر و احد و... ] شمشیر کشید و در راه خدا جنگید.
و آخرین سنّت را از داوود (علیه السلام) دارد و آن قضاوت براساس حقایق و حکمت ها است که به وی الهام [ وحی درونی ] می گردد و خداوند به او عنایت فرموده است.
مشابه حدیث فوق را شیخ حرّ عاملی در اثبات الهداة، ج 3، ص 458 و شیخ صدوق در کمال الدین و تمام النعمة، ج 1، ص 596، باب 31، ح 6 با سندهای دیگری نقل کرده است).
2.شیخ مفید، الفصول المختارة من العیون و المحاسن، ص 320.
3.کشف الغمة، ج 2، ص 445 و الارشاد، ج 2، ص 339، باب ذکر الامام القائم بعد ابی محمد.
4.سلاح های سنگین هوایی و زمینی و غیره که امروز در بسیاری از کشورهای غربی و شرقی و یا جهان سوم و نیز کشور خودمان از آن ها بهره برداری می شود؛ همانند:
F – 16 معروف به هواپیمای ره گیر و جنگنده سبک (Fighting – Falcon)
F – 18 معروف به هواپیمای تهاجمی بال متغیر (هورنت = Hornet)
F – 22 هواپیمای جنگنده تاکتیکی لای تینینگ (Lightining) معروف به آشوب گر که سیستم ماهواره و تماس را به هم می ریزد. (رایچر = Raptour)
Mig – 29 معروف به جنگنده فولکروم (Fulcrom)
Mig – D31 هواپیمای ضد ماهواره
Yak – 36 جنگنده عمود پرواز فوجر (Forger)
Su – 33 جنگنده ناونشین سوخو (معروف به فلانکر که سوخو را شامل می گردد)
Mirag – 2000 جنگنده چند مأموریتی معروف به « واجرا » Jet Intereptor (Vajera)
و نیز بالگردهای تهاجمی در روز و شب معروف به آپاچی AH – 64.
و پرنده های فوق سبک و بدون سرنشین معروف به « پهپادها »:
- پرنده هدایت پذیر از راه دور. R, P, V (Remotely, Piloted, Vehicle)
- بالگرد بدون سرنشین کنترل از راه دور. R, P, H (Remotely, Piloted, Helicopter)
- هواپیمای بدون سرنشین. U, A, V (Unmanned, Air, Vehicle)
و انواع تانک ها و یا موشک های زمین به زمین قاره پیما و یا کُروز (ساحل به دریا) که تخریب ده ها و صدها متر مربع و یا کیلومتر را در بردارد و از همه ی این ها برتر، سلاح های کشتار جمعی شیمیایی، میکروبی و هسته ای و یا رادیو اکتیو که وحشت فوق العاده ایجاد کرده و آینده بشریّت را به خطر انداخته است؛ به ویژه آن که این نوع سلاح ها در دست کسانی است که تمام فکر و اندیشه آن ها، به دست گرفتن قدرت اقتصادی و نظامی و سیاسی جهان است و در این راه هر کس و هر چیزی را مانع ببینند از جلو راه خود بر می دارند و امور اخلاقی و انسانی، یا برایشان مطرح نیست و یا در مرحله ی دوم که فقط جنبه ی شعاری و خام کردن خوش باوران را دارد !!
5.بحارالانوار، ج 52، ص 328، ح 47.
6.توبه، آیه 33.
7.خواجه نصیر الدین طوسی (رحمه الله)، کشف المراد، ص 218 و جعفر سبحانی، منشور جاوید، ج 10، ص 281.
8.لطف الله صافی گلپایگانی، منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر، باب 46، ص 387، ح 3.
9.همان، ص 387، باب 46، ح 2.
10.نورالثقلین، ج 4، ص 503 و تفسیر علی بن ابراهیم القمی، ج 2، ص 253.
11.طبرسی، اعلام الوری، الفصل الثالث، ص 464.
12.نعمانی، کتاب الغیبة، ص 238.
13.نمل، آیه 30 – 31.
14.بعضی نوشته اند: پانصد غلام و پانصد کنیز ممتاز فرستاد، در حالی که بر غلامان لباس زنانه و بر کنیزان لباس مردانه پوشانده بودند و در گوش غلامان گوش واره و در دستشان دست بند و جود داشت و بر سر کنیزان کلاه های زرین بود و آنان جواهرات زیادی را همراه داشتند.
15.نمل، آیایت 36 – 37.
16.همان، آیه 40.
17.همان، آیه 44.
18.رعد، آیه 43.
19.در تفسیر« الکتاب »، مطالب گوناگونی است که می توان به کتاب های تفسیری مراجعه کرد.
20.تفسیر العیاشی، ج 2، ص 220؛ تفسیر الصافی، ج 3، ص 77؛ الطبری، بشارة المصطفی لشیعة المرتضی، ص 193؛ الخرائج و الجرائح، ج 2، ص 798 و اصول کافی، ج 1، ص 229، باب لم یجمع القرآن کله الاّ الائمة و انّهم یعلمون علمه کله.
21.ملامحسن فیض کاشانی، تفسیر الصافی، ج 3، ص 77 به نقل از تفسیر علی بن ابراهیم القمی.
22.انبیاء آیه 105.
23.نور، آیه 55؛ به بخش آیات جهت تفسیر و تبیین مراجعه گردد.
24.اصول کافی، ج 1، ص 338، باب فی الغیبة؛ ابن حجر عسقلانی، الصواعق المحرقة، ص 166، ب 11 و الهندی، کنز العمال، ج 14، ص 265، ح 38677. (بدین مضمون با اختلاف مختصری در عبارت، در بیشتر کتاب های حدیثی وجود دارد. جهت بررسی بیشتر می توان به CD جامع الاحادیث و معجم احادیث الامام المهدی (علیه السلام) مراجعه نمود.
25.لطف الله صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ص 592، ح 3 و تحف العقول، ص 115، باب آدابه لأصحابه و هی أربعمائة... .
26.مَدَدَ و مَدَّ ثلاثی مجرد « امداد » است و در کارهای زشت و رسوا استعمال می شود؛ مانند: نَمدّهم فی طغیانهم یعمهون؛ آنان را در سرکشی و طغیانشان نگه می داریم تا سرگردان شوند.
27.طور، آیه 22.
28.اسراء، آیه 6.
29.احمد زمانی، النظام العسکری فی الاسلام، ص 227.
30.توبه، آیه 26.
31.احزاب، آیه 9.
32.بحارالانوار، ج 52، ص 191؛ منتخب الاثر، ص 468 و معجم احادیث الامام المهدی (علیه السلام)، ج 3، ص 493.
33.صحیفه سجادیه، دعای 27، بند 12.
34.آل عمران، آیه 126.
35.احزاب، آیه 26.
36.انفال، آیه 12.
37.شکست تجاوز نظامی آمریکا به ایران اسلامی در صحرای طبس. 1359/2/5. هـ. ش.
38.فصّلت، آیه 16.
39.انفال، آیه 11.
40.نویان R, H53, D از نوع دریایی.
41.گرچه اختلاف مختصری در چگونگی ورود به صحرای طبس و از بین رفتن پنج فروند هواپیما و هلی کوپتر آمریکایی وجود دارد؛ همانند اظهارنظر سردبیر « نیویورک تایمز »، لکن در مجموع، همه ی آنان شکست را معجزه آسا تلقّی کرده اند.
42.غیبت نعمانی، باب 13، ص 234، ح 22 و بحارالانوار، ج 52، ص 348، ح 99.
43.برخی از منجمین آن را اقلیم چهارم معرفی کرده اند که طول آن 45 درجه و عرض آن 36 درجه و 10 دقیقه می باشد؛ معجم البلدان، یاقوت حموی، شماره 5179.
44.برخی السِّند را همان هند می دانند: همان، ج 3، شماره 6683.
45.همان، ج 2، شماره 4253.
46.صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ص 468 و معجم احادیث الامام المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، ج 3، ص 493.

منبع مقاله :
زمانی، احمد؛ (1393)، اندیشه انتظار (شناخت امام عصر(عج) و چگونگی حکومت جهانی صالحان)، قم: بوستان کتاب، چاپ پنجم

نظرات  (۱)

سلام
تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتان به سایت "حرف تو"
" حکومت جهانی قائم آل محمد (عج) (2) "
با آدرس: http://harfeto.ir/?q=node/40890
در این سایت انتشار یافت.
چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.
هدیه سایت "حرف تو" به شما:
"حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها): خوش‌رویی هنگام روبه‌رو شدن با مؤمن، بهشت را بر فرد خوش‌رو واجب می‌کند."
یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی