جایگاه والای حضرت مهدی(عج) در خطبه غدیر
خطبه غدیر در معرفی امام علی (ع) به حضرت بقیة الله الأعظم توجه خاصی دارد به طوری که درخطبۀ غدیر 25 جمله درباره حضرت مهدی (عج) آمده است. در خطبه غدیر (سخنرانی پیامبر (ص)) در معرفی امام علی (ع) به حضرت بقیة الله الأعظم توجه خاصی شده است.
خبر دادن از مهدی موعود(عج) برای آن مردمی که قبول ولایت امیر المؤمنین(ع) برایشان سنگین بود، بیانگر آینده نگری اسلام و برنامه بلندمدت دین الهی برای مسلمان است. اگرچه برخی با آنکه آن روز با علی بن ابی طالب علیه السلام بیعت کردند؛ پیمان شکستند. ولی حقایق در طول زمان برای نسلها روشن گشت و از آنجا که کارها به دست خداوند است، روزی امر اهل بیت علیهم السلام ظاهر می شود. آن روز، جهان به دست جانشینان واقعی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سپرده میشود و انتقام آنچه در طول قرن ها برایشان رفته است، گرفته می شود.
در خطبۀ غدیر 25 جمله درباره حضرت مهدی (عج) آمده است که آنها را در شش عنوان میتوان خلاصه کرد:
الف: بشارت به آمدن او: پیامبر اکرم (ص) در اینباره میفرماید: او کسی است که همة پیشینیان به آمدن او بشارت دادهاند.[1]
ب: خاتمیت او: یعنی امامت در امامان تعیین شده، اتصال دارد و منقطع نمیشود تا زمانی که به دست خاتم و آخرین آنان که حضرت مهدی (عج) است، برسد.
ج: مقام و منزلت او: در این باره دو جهت ذکر شده است:
1. فضایل و مناقب او:
- او انتخاب شدة خداوند و هدایت یافته و کمک شده است.
- نور از جانب خداوند در او قرار داده شده و نوری نیست مگر با او، و حقی نیست جز با او.
2. مقام و شأن اجتماعی او:
- او ولی خدا در زمین و حکم کنندة خدا در میان خلق است.
- کارها به او سپرده شده و او امین خداوند بر سِر و آشکار الهی است.
- او یاری کنندة دین خدا است.
- او هر صاحب فضلی را به قدر فضلش و هر صاحب جهلی را به قدر جهلش نشانه میدهد.
د: علم او: این مسأله را نیز از دو بعد میتوان در خطبۀ غدیر به دست آورد:
1. او وارث هر علمی است و علمش به همه چیز احاطه دارد.
2. علم او به دریای عمیق علم الهی اتصال دارد.
هـ : قیام او: در دو مورد از خطبة غدیر، کلمة "القائم المهدی" بکار رفته و بعد از آن به قدرت مطلقه و تمام عیار حضرت بقیة الله الأعظم ـ ارواحنا فداه ـ اشاره شده که از جانب الهی به او عطا شده است و هیچ قدرتی طاقت برابری با او را ندارد.
این موضوع از سه جنبه مطرح شده است:
1. کسی بر او غالب یا علیه او کمک نمی شود و او همۀ قلعههای محکم را فتح میکند.
2. او بر همۀ ادیان و بر همۀ گروههای شرک غالب میشود و آنان را هدایت میکند و یا (متعصبان را) نابود میکند.
3. خداوند همة آبادیها و شهرهای جهان را تحت تصرف حضرت مهدی (عج) در میآورد.
و: انتقام او: در قسمتی از خطبة غدیر به این مسأله تصریح شده است که اگر چه حق اهل بیت علیهم السلام و شیعیانشان در طول تاریخ توسط ظالمین پایمال شده است، ولی منتقمی می آید و گذشته از عذاب اُخروی، در همین جهان دل دوستان را با گرفتن انتقام از دشمنان، مسرور خواهد کرد. این نکته در قالب سه جمله آمده است:
1. او حق خداوند و هر حق را که به اهل بیت علیهم السلام مرتبط شود، می گیرد.
2. او انتقام هر خون به ناحق ریختۀ اولیاء خدا را می گیرد.
3. او از تمام ظالمان عالم، انتقام می گیرد.
در بخش ششم خطبه نیز سه موضوع ذکر شده است:
1. نورانیت ونسل نورانی حضرت: آنجا که میفرماید: نور از طرف خداوند در من، و سپس در علی علیه السلام و نسل او تا مهدی قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار داده شده است.
2. گرفتن حقوق اهل بیت به دست حضرت، آنجا که میفرماید: "مهدی، حق خداوند و هر حقّی را که برای ماست می گیرد".
3. اختیار مطلق زمین به دست حضرت، آنجا که میفرماید: هیچ سرزمین آبادی نیست مگر آنکه خداوند تا روز قیامت اهل آن را به خاطر تکذیبشان هلاک میکند، و آن را در اختیار حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار میدهد.
در بخش هشتم خطبه سه موضوع دیگر ذکر شده است:
1. خاتمیت آن حضرت، آنجا که میفرماید: خاتم امامان مهدی قائم (عج) از ما است.
2. غلبة او بر همة ادیان، آنجا که میفرماید: اوست غالب بر أدیان، منتقم از ظالمین فاتح قلعه ها، غالب بر مشرکین، منتقم خونهای به ناحق ریخته، کمک کنندة دین خدا، سرچشمه گرفته از دریایی عمیق، نشانه دهنده به افراد در حد خودشان، وارث علوم محکم کنندة آیات الهی.
3. بشارت به او، آنجا که میفرماید: اوست که کارها به دست او سپرده شده و گذشتگان به او بشارت دادهاند، و او ست حجت باقی خداوند، و ولیِّ او در زمین و امانتدار او بر سرّ و آشکار.
[1]. خطبه غدیر؛ احتجاج طبرسی،ج1،ص66 .
تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتان به سایت "حرف تو"
" جایگاه والای حضرت مهدی (عج) در خطبه غدیر "
با آدرس: http://harfeto.ir/?q=node/32632
در این سایت انتشار یافت.
چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.
هدیه سایت "حرف تو" به شما:
"امام صادق (علیهالسّلام): مردم بیش از آنکه با عمر خود زندگی کنند، با احسان و نیکوکاری خویش میزیند. و بیش از آنکه به سبب فرا رسیدن اجل خود بمیرند، بر اثر گناهان خویش میمیرند. "
یا علی