مهدویت در روایات
مهدویت در روایات
شخصیت امام مهدی علیه السلام
v قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) : المَهدیُ رَجُلٌ مِن وُلدِی وَجهُهُ کَالکَوکَبِ الدُّرِّیِّ؛ [بحار الأنوار، ج 51، ص: 80]
پیامبر (ص) :مهدی مردی است از فرزندان من که چهره اش چون اختر تابناک است .
v قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) : المَهدِیُّ طاوُوسُ أهلِ الجَنَّةِ ؛ [ فضائل الخمسة من الصحاح الستة، ج 3، ص: 343 ]
پیامبر (ص) :مهدی طاووس بهشتیان است .
v قال الامامُ علی (ع) : و بِمَهدیِّنا تَنقَطِعُ الحُجَجُ فَهُوَ خاتِمُ الأئمَّةِ و مُنقِذُ الاُمَّةِ و مُنتَهَی النُّورِ و غامِضُ السِّرِّ ؛ [ بحار الأنوار ، ج 74، ص: 302 ]
امام علی (ع):با مهدی ما حجّت ها گسسته می شود . او پایان بخش سلسله امامان ، نجات بخش امّت و اوج نور و راز نهان است .
v قال الامامُ علی (ع) : المَهدیُّ رَجُلٌ مِنّا مِن وُلدِ فاطِمَةَ ؛ [ الملاحم و الفتن فی ظهور الغائب المنتظر (عج)، ص: 75 ]
امام علی (ع) :مهدی مردی است از ما ، از نسل فاطمه .
v قال الإمامُ الصّادقُ (ع) : لَو أدرَکتُهُ لَخَدَمتُهُ أیّامَ حَیاتی ؛ [ بحار الأنوار ، ج 51، ص: 148 ]
امام صادق (ع) : اگر او [امام زمان علیه السلام] را در یابم ، تمام عمر به او خدمت می کنم .
شخصیت منتظران حضرت مهدی علیه السلام
v قال الامامُ علی (ع) : أصحابُ المَهدِیِّ شَبابٌ لاکُهُولَ فیهِم ؛ [ بحار الأنوار ، ج 52، ص: 333 ]
امام علی (ع):یاران مهدی جوان اند و میان سالی در میان آنان نیست .
v قال الامام الباقر (ع) : کَأنّی بِأصحابِ القائمِ و قَد أحاطُوا بِما بَینَ الخافِقَینِ فَلَیسَ مِن شَی ءٍ إلاّ و هُوَ مُطیعٌ لَهُم ؛ [ بحار الأنوار، ج 52، ص: 327 ]
امام باقر (ع):گویا یاران قائم را می بینم که بر شرق و غرب عالم مسلّط شده اند و هیچ چیزی نیست مگر آن که از آنها فرمان می برد .
v قال الإمامُ الصّادقُ (ع) : مَن سَرَّهُ أنْ یَکونَ مِن أصحابِ القائِمِ فَلیَنتَظِر وَ لْیَعَمل بِالوَرَعِ ؛ [ الغیبة للنعمانی، ص: 200 ]
امام صادق (ع) :هر کس خوش دارد از یاران امام مهدی (ع)باشد ، باید منتظر باشد و پارسایی پیشه کند .
v قال الامام الکاظم (ع) : لَو کانَ فِیکُم عِدَّةُ أهلِ بَدرٍ لَقامَ قائِمُنا ؛ [ مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، ص: 63 ]
امام کاظم (ع) :اگر به تعداد اهل بدر [مؤمن کامل] در میان شما بود ، قائم ما قیام می کرد .
ارزش و فضیلت انتظار فرج
v قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) : أَفْضَلُ أَعْمَالِ أُمَّتِی انْتِظَارُ فَرَجِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل . [ بحار الأنوار، ج 52، ص: 122 ]
پیامبر خدا (ص) : برترین کارهای امّت من ، انتظار فرج از خداوند عز و جل است.
v قال الإمامُ زینُ العابدینَ (ع) : انْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنْ أَعْظَمِ الْفَرَجِ . [ الإحتجاج علی أهل اللجاج، ج 2، ص: 318 ]
امام زین العابدین (ع) : انتظار فرج، خود بزرگترین فرج است.
v قال الإمامُ الصّادقُ (ع) : ُ مَنْ مَاتَ مُنْتَظِراً لِهَذَا الْأَمْرِ کَانَ کَمَنْ کَانَ مَعَ الْقَائِمِ فِی فُسْطَاطِهِ لَا بَلْ کَانَ بِمَنْزِلَةِ الضَّارِبِ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّیْفِ. [ بحار الأنوار، ج 52، ص: 146 ]
امام صادق (ع) : هر که در حال انتظار این امر (ظهور قائم) بمیرد ، همچون کسی است که با قائم در خیمه او باشد؛ نه، بلکه به مانند کسی است که پیشاپیش پیامبر خدا (ص)شمشیر می زند.
v قال الامامُ علی (ع) :ِ انْتَظِرُوا الْفَرَجَ وَ لا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ ِ؛ [ بحار الأنوار، ج 10،ص: 94 ]
امام علی (ع) :در انتظار فرج باشید و از رحمت خدا نومید نشوید .
v قال الامامُ علی (ع) : المُنتَظِرُ لأِمرِنا کَالمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فی سَبیلِ اللّه ِ ؛ [ بحار الأنوار، ج 52، ص: 123 ]
امام علی (ع) :آن که منتظر فرج ما است، همچون کسی است که در راه خدا در خون خود تپیده باشد.
v قال الإمامُ زینُ العابدینَ (ع) : المُنتَظِرونَ لِظُهُورِهِ أفضَلُ أهلِ کُلِّ زَمانٍ ؛ [ بحار الأنوار، ج 52، ص: 122 ]
امام زین العابدین (ع): منتظران ظهور امام مهدی (ع)برترین اهل هر زمان اند .
v قال الإمامُ الصّادقُ (ع) : مَن آمَنَ بِنا و صَدَّقَ حَدِیثَنا وَانتَظَرَ أمرَنا کانَ کَمَن قُتِلَ تَحتَ رایَةِ القائِمِ ؛ [ بحار الأنوار، ج 27، ص: 138 ]
امام صادق (ع) :آن که به ما ایمان آورَد و سخن ما را تصدیق کند و منتظر امر [فرج] ما باشد ، همچون کسی است که زیر پرچم قائم به شهادت برسد .
v قال الإمامُ الصّادقُ (ع) : الْمُنْتَظِرُ لِلثَّانِی عَشَرَ کَالشَّاهِرِ سَیْفَهُ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اللَّهِ ص ؛ [ بحار الأنوار، ج 52، ص: 129 ]
امام صادق (ع) :منتظر ظهور امام دوازدهم مانند کسی است که در رکاب پیامبر خدا شمشیر کشیده است و از ایشان دفاع می کند .
نشانه های ظهور حضرت مهدی علیه السلام
v قال الامامُ علی (ع) : إذا هلَکَ الخاطِبُ وزَاغَ صاحِبُ العَصرِ وبقِیَتْ قلوبٌ تَتَقلّبُ مِن مُخْصِبٍ ومُجْدِبٍ، هلَکَ المُتَمَنّونَ واضْمَحَلَّ المُضْمَحِلّونَ وَبقِیَ المؤمنونَ ، وقَلیلٌ ما یکونونَ ، ثلاثُمائةٍ أو یَزیدونَ ، تُجاهِدُ معَهُم عِصابةٌ جاهَدَتْ مَعَ رسولِ اللّه ِ صلی الله علیه و آله یومَ بَدرٍ ، لَم تُقْتَلْ ولَم تَمُتْ؛ [ بحار الأنوار، ج 52، ص: 137 ]
امام علی (ع) : آنگاه که خاطب به هلاکت درمی افتد و امامِ عصر از دیدگان پنهان می شود و دلهایی شاداب و دلهایی دیگر فسرده می گردند، آرزومندان نابود می شوند و از هم فرو می پاشند و مؤمنان باقی می مانند که شمارشان اندک است، سیصد نفر یا بیشتر. در رکاب این مؤمنان دسته ای [از فرشتگان ]می جنگند که روز بدر در کنار پیامبر خدا (ص) جنگیدند که نه کشته شدند و نه مردند.
v قال الإمامُ الصّادقُ (ع) : إِنَّ قُدَّامَ الْقَائِمِ عَلَامَاتٍ تَکُونُ مِنَ اللَّهِ تَعَالَی لِلْمُؤْمِنِینَ قُلْتُ فَمَا هِیَ جَعَلَنِی اللَّهُ فِدَاکَ قَالَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ یَعْنِی الْمُؤْمِنِینَ قَبْلَ خُرُوجِ الْقَائِمِ بِشَیْ ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ ؛ [ إعلام الوری بأعلام الهدی، ص: 456 ]
امام صادق (ع) : خداوند برای مؤمنان نشانه هایی از قیام قائم (ع)بر شمرده است. عرض کردم: خداوند مرا فدای شما کند ، آن نشانه ها چیست؟ فرمود: این سخن خداوند متعال که: «شما» یعنی مؤمنان پیش از قیام قائم «را حتما به چیزی از ترس و گرسنگی و کمبود مال و جان و میوه ها می آزماییم و شکیبایان را نوید ده» .
v قال الامامُ علی (ع) : بَیْنَ یَدَیِ الْقَائِمِ مَوْتٌ أَحْمَرُ وَ مَوْتٌ أَبْیَضُ وَ جَرَادٌ فِی حِینِهِ وَ جَرَادٌ فِی غَیْرِ حِینِهِ کَأَلْوَانِ الدَّمِ فَأَمَّا الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ فَالسَّیْفُ وَ أَمَّا الْمَوْتُ الْأَبْیَضُ فَالطَّاعُون ؛ ] إعلام الوری بأعلام الهدی، ص: 457[
امام علی علیه السلام: قبل از قیام قائم مردم گرفتار مرگ قرمز و سفید خواهند شد و قحط و غلا و خشکسالی پیش خواهد آمد، فرمود: مقصود از مرگ قرمز شمشیر است و از مرگ سفید هم طاعون میباشد.
هنگام ظهور
v قال الامامُ علی (ع) : إذا نادی مُنادٍ من السَّماء : «إنّ الحَقَّ فی آلِ محمّدٍ» فعندَ ذلکَ یَظهرُ المَهدیُّ علی أفواهِ النّاسِ ، ویُشْرَبونَ حُبَّهُ ، فلا یکونُ لَهم ذِکْرٌ غیرُهُ ؛ [ الملاحم و الفتن فی ظهور الغائب المنتظر (عج)، ص: 59 ]
امام علی (ع) : هرگاه آواز دهنده ای از آسمان آواز برآورد که: «همانا حق در میان خاندان محمّد است» آن هنگام مهدی بر سر زبانهای مردم می افتد و جام محبت او را سر می کشند و جز یاد و نام او بر زبان نمی آورند.
v قال الإمامُ الباقرُ (ع) : إذا وَقَعَ أمرُنا وجاءَ مَهدِیُّنا کانَ الرَّجُلُ مِن شیعَتِنا أجرأَ مِن لَیثٍ وأمضی مِن سِنانٍ یَطَأُ عَدُوَّنا بِرِجلَیهِ وَیضرِبُهُ بِکَفَّیهِ وذلِکَ عِندَ نُزولِ رَحمَةِ اللّه ِ وفَرَجِهِ عَلَی العِبادِ ؛ [ بحار الأنوار، ج 2، ص: 190 ]
امام باقر (ع) : هر گاه زمام امور به دست ما بیفتد و مهدی ما بیاید ، هر یک از شیعیان ما ، کاری تر از شیر و برنده تر از شمشیر خواهند شد . دشمنان ما را به زیر پا می گذارند و با دست آنان را می کوبند . و این ، هنگامی است رحمت خداوند فرود آید و بر بندگانش گشایش خدا نازل شود .
v قال الإمامُ الصّادقُ (ع) : إذا قامَ القائِمُ علیه السلام حَکَمَ بِالعَدلِ وَارتَفَعَ فی أیّامِهِ الجَورُ ، وأمِنَت بِهِ السُّبُلُ ، وأخرَجَتِ الأَرضُ بَرَکاتِها ورَدَّ کُلَّ حَقٍّ إلی أهلِهِ ؛ [ بحار الأنوار ، ج 52، ص: 338 ]
امام صادق (ع): هرگاه قائم برخیزد ، به دادگری حکم راند و ستم در روزگار او به سر آید و راه ها امن شود و زمین برکت های خود را بیرون ریزد و هر حقی به صاحبش داده شود .
v قال الإمامُ الصّادقُ (ع) : إنّ قائمَنا إذا قامَ مَدَّ اللّه ُ عزّ وجلّ لِشیعتِنا فی أسْماعِهِم وأبْصارِهِم ، حتّی (لا) یکونَ بینَهُم وبینَ القائمِ بَریدٌ ، یُکلِّمُهُم فیَسْمَعونَ ، ویَنظُرُونَ إلیهِ وهُو فی مکانِهِ ؛ [ بحار الأنوار، ج 52، ص: 336 ]
امام صادق (ع): زمانی که قائم ما قیام کند، خداوند عز و جل گوشها و چشمهای شیعیان ما را چنان توانا می کند که میان آنان و قائم پیکی نباشد. از همان جایی که هست با شیعیان سخن می گوید و آنها سخنانش را می شنوند و او را می بینند.
v قال الإمامُ الصّادقُ (ع) : معَ القائمِ علیه السلام مِن العربِ شیءٌ یَسیرٌ ، فقیلَ له: إنّ مَن یَصِفُ هذا الأمرَ مِنهُم لَکثیرٌ ! قالَ: لابُدّ للنّاسِ مِن أنْ یُمَحَّصوا ویُمَیَّزوا ویُغَرْبَلوا ، وسَیَخرُجُ مِن الغِرْبالِ خَلْقٌ کثیرٌ ؛ [ بحار الأنوار، ج 52، ص: 348 ]
الغیبة ، نعمانی به نقل از امام صادق (ع) : اندکی از عربها به همراه قائم علیه السلام قیام می کنند . عرض شد : عده زیادی از عربها خود را از یاران او می دانند ؟ ! فرمود : مردم باید پالایش شوند و سره و ناسره شان از هم جدا گردد و غربال شوند و شمار فراوانی از غربال خواهند گذشت .
جهان پس از ظهور
v قال رسولُ اللّه ِ (ص) : یَخرُجُ فی آخرِ اُمّتی المَهدیُّ ، یَسْقیهِ اللّه ُ الغَیْثَ، وتُخرِجُ الأرضُ نَباتَها ، ویُعطَی المالُ صِحاحا ، وتَکْثُرُ الماشِیَةُ ، وتَعْظُمُ الاُمّةُ ؛ [ فضائل الخمسة من الصحاح الستة، ج 3، ص: 335 ]
پیامبر خدا (ص) : در میان واپسین امّتم، مهدی ظهور می کند. خداوند به او باران عطا می کند، زمین گیاهش را برمی رویاند، مال به یکسان و بی کم و کاست عطا می شود، دامها و چارپایان زیاد می شوند، و امّت سربلند و بزرگ می گردد.
v قال الإمامُ زینُ العابدینَ (ع) : إذا قامَ قائمُنا أذْهَبَ اللّه ُ عن شِیعتِنا العاهَةَ ، وجَعلَ قلوبَهُم کَزُبَرِ الحدیدِ ، وجَعلَ قُوّةَ الرّجُلِ مِنهُم قُوّةَ أربَعینَ رجُلاً ، ویکونونَ حُکّامَ الأرضِ وسَنامَها ؛ [ مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، ص: 79 ]
امام زین العابدین (ع) : زمانی که قائم ما قیام کند، خداوند آفت را از شیعیان ما می زداید و دلهای آنان را چون پاره های آهن [سخت و تزلزل ناپذیر ]می کند و هر مرد آنان را قدرت چهل مرد می دهد. آنان فرمانروا و سالار جهان خواهند بود.
v قال الإمامُ الباقرُ (ع) : إذا قامَ القائمُ عَرَضَ الإیمانَ علی کلِّ ناصِبٍ ، فإنْ دَخلَ فیهِ بِحَقیقةٍ وإلّا ضَربَ عُنُقَهُ أو یُؤدّیَ الجِزْیةَ کما یُؤدّیها الیومَ أهلُ الذِّمّةِ ، ویَشُدُّ علی وَسَطِهِ الهِمْیانَ ، ویُخرِجُهُم مِن الأمْصارِ إلَی السَّوادِ ؛ [ الکافی، ج 8، ص: 227 ]
امام باقر (ع) : زمانی که قائم قیام کند ایمان را بر هر دشمن کینه توزی عرضه می کند، اگر از جان و دل ایمان نیاورد گردنش زده می شود یا همچون ذمّیان امروز جزیه می پردازد و به کمر او زنّار می بندد و آنان را از شهرها به دشت ها می فرستد.