یا اباصالح المهدی

یا اباصالح المهدی

سلاح امام زمان چیست؟

دوشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۳، ۰۱:۰۹ ب.ظ

سلاح امام زمان چیست؟

پرسشهایی پیرامون سلاح امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

پرسش: سلاح امام زمان علیه السلام هنگام ظهور چیست ؟

پاسخ: این که سلاح حضرت و یارانش، هنگام ظهور چه خواهد بود، امری است که حقیقت آن برای ما روشن و آشکار نیست؛ چرا که ترسیم صحیح و دقیقی از آینده برای ما قابل تصور نیست. لذا تعیین و مشخص کردن نوع سلاح، امکان ندارد. البته در این میان چند نکته قابل دقت و تأمل است:
الف. روایاتی که در آنها به «سیف، (شمشیر)» اشاره شده، لزوماً به معنای آن نیست که نوع سلاح حضرت، شمشیر است؛ بلکه معنای اولی و درست آن، این است که قیام امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)مسلحانه است. اگر مراد روایات واقعاً «شمشیر» باشد معنای آن این است که قیام مسلحانه، با شمشیر خواهد بود. این معنای دوم، البته محل تردید است.
ب. هر چند در دوران حضرت، علم شکوفا می‌شود و مردم به کمک آن، به درستی از مواهب الهی استفاده می‌کنند، ولی این شکوفایی، لزوماً به معنای تأیید و تکمیل شکوفایی و پیشرفت صنعتی مردم در دوران غیبت نیست. به بیان دیگر، هر پیشرفتی قابل پذیرش و ادامه نیست، از جمله پیشرفت در صنایع جنگی که روح حاکم بر آن، بر اساس تسلط بیشتر عده‌ای قلیل بر منابع طبیعی و عمومی دنیا و استثمار آن به نفع خود است. طبیعی است این پیشرفت، در نظام مهدوی ـ که بر اساس صلح و عدالت است ـ جایی ندارد و حضرت نیز نیازی به استفاده از سلاح‌های مدرن و فوق مدرن ندارد.
ج. پیروزی در جنگ و غلبه بر دشمن، تنها با تکیه بر سلاح و ادوات جنگی نیست؛ بلکه درایت و فرماندهی درست نیز شرط است. امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)از درایت و فرماندهی خود که از علم الهی سرچشمه گرفته است، بهره می‌برد. علاوه بر آن که حضرت، علاوه بر امداد‌های غیبی و ملائکه، مجهز به لشکر رعب است و خداوند، وحشتی در دل دشمنان او می‌افکندکه توان درست فکر کردن و بهره‌بردن از تجهیزات را از دست می‌دهند. پیامبر اسلام(ص)، نیز در جنگ‌های خود، مؤید به این ابزار‌ها بود(مانند جنگ بدر و احزاب) و بر دشمنان پیروز می شدند .
د. نوع حرکت جنگی و ابزار‌ها، به گونه‌ای است که فقط دشمنان نظامی را از پای درمی‌آورد نه آن که به مردم عادی آسیب برساند. به عبارت دیگر، عدالت رعایت شده و فقط کسانی که به جنگ برخاسته‌اند کشته می‌شوند؛ نه این که خوب و بد و مردم غیر نظامی نیز به قتل برسند؛ چنان که در سلاح‌های متعارف امروزی، چنین است.
هـ . از روایات استفاده می‌شود بین حضرت و دشمنان، جنگ و درگیری رخ می‌دهد و طرفین کشته می‌دهند؛ یعنی، علاوه بر آن که لشکریان دشمن تار و مار می‌شوند، عده‌ای از یاران امام نیز به شهادت می‌رسند. بنابراین، نوع سلاح‌ها باید به گونه‌ای باشد که برای طرفین، استفاده جنگی از آن امکان پذیر باشد.
سخن آخر آنکه بررسی سلاح، از مسائل مهم مهدویت نیست و لذا دانستن آن اهمیت چندانی ندارد و کنکاش در آن نیز نتیجه نمی‌دهد.
بی مناسبت نیست به برخی احتمالات اشاره کنیم:
1. حضرت با شمشیر قیام می‌کند، ولی با قدرت اعجاز بر دشمنان غلبه می‌کند؛
2. حضرت با شمشیر قیام می‌کند، ولی با تسلط بر مراکز تصمیم گیری و از کار انداختن وسایل آنان، بر دشمن غلبه می‌کند؛
3. حضرت با شمشیر قیام می‌کند، ولی نوع شمشیر، ویژه است به گونه‌ای که اگر بر کوه بزند آن را متلاشی می‌کند؛
4. پیروزی اصلی حضرت، بر اساس اقبال عمومی مردم و افتادن رعب در دل دشمنان است، به گونه‌ای که نمی‌توانند از ابزار خود بهره ببرند؛
5. با توجه به جنگ‌ها و آشوب‌های قبل از ظهور این سلاح‌های مدرن، نابود می‌شود؛
6. با گسترش عقل و خرد آدمیان، آنان خود، این سلاح‌ها را کنار می‌گذارند؛
7. حضرت، از همین سلاح‌های مدرن بهره می‌برد؛
8. سلاح حضرت، مافوق این سلاح‌ها است.
البته اینها فقط صرف احتمال است و نمی‌توان به آنها اطمینان کرد.
پرسش: آیا حدیثی در مورد از کار افتادن سلاح های کنونی در زمان ظهور وجود دارد ؟ در صورت بودن لطفا بیان کنید .
پاسخ: در پاسخ باید دو نکته را یادآور شویم:
الف. چون زمان ظهور به هیچ وجه معلوم نیست، پس نمی‌توان گفت حضرت اکنون ظهور خواهد کرد تا بگوییم سلاح‌های کنونی از کار خواهد افتاد. واقعاً معلوم نیست حضرت در چه زمانی و با چه شرایطی ظهور می‌کند و در زمان ظهور وضع سلاح‌ها چگونه خواهد بود؟ آیا پیشرفته‌تر خواهد شد؟ آیا بشر به کمال رسیده و قبل از ظهور سلاح‌های خطرناک را منهدم خواهد کرد؟ آیا در اثر جنگ‌های قبل از ظهور تمام سلاح‌ها تمام خواهد شدو ... ؟
ب.چون در زمان صدور روایات، سلاحی جز سلاح سرد نبود، معنا نداشت که ائمه(علیهم السلام)در این مورد سخن بگویند یا پرسشی از آنها شود. بنابراین نمی‌تواند اصولاً چنین حدیثی وجود داشته باشد. زیرا بزرگان ما به قدر فهم مردم با آنان سخن می‌گفتند.
با توجه به دو نکته بالا، نباید انتظار حدیث صریحی را داشت. اما از بعضی از احادیث می‌توان مطلبی را استفاده کرد، برای نمونه امام باقر(علیه السلام)می‌فرماید: «یسیر رعب امامه شهراً و خلفه شهراً؛ ترس و رعب به فاصله یک ماه قبل و بعد از امام در حرکت است»(بحار الانوار، ج52، ص343، ح91). یعنی یک ماه قبل از اینکه امام وارد منطقه‌ای شود، ستمگران و سپاهیان شان را وحشت و ترس فرا می‌گیرد. از طرفی شرط اولیه استفاده از توان و تجهیزات، داشتن روحیه و قدرت پر اقدام است. وقتی کسی بترسد، هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد. هم چنین امکان دارد سپاهیان دشمن وقتی کلام دلنشین امام را بشنوند، از فرماندهان ظالم خود سرپیچی کرده و از این سلاح‌ها استفاده نکنند.
پرسش: تجهیزات نظامی حضرت در مقابل دشمنان چگونه خواهد بود؟
پاسخ: در رابطه با سلاح حضرت اظهار نظر قطعی نمی‌توان کرد. برخی معتقدند: شمشیر حالتی نمادین دارد و بیانگر قیام مسلحانه حضرت است، طبق این نظر سلاحی که حضرت در قیام خود از آن استفاده می‌کند، سلاح متعارف روز است. برخی دیگر بر این باورند که جنگ واقعاً با شمشیر است. اینان برای تبیین چگونگی جنگ، احتمالاتی را مطرح کرده‌اند، برای مثال، عده‌ای سخن از استفاده از معجزه به میان آورده‌اند و برخی دیگر گفته‌اند: بسیاری از سربازان با شنیدن پیام حضرت، دست از جنگ برمی‌دارند و لذا عملا استفاده از بسیاری از ابزار، امکان پذیر خواهد بود، به هر حال آن چه مسلم است، این که سلاح حضرت و یارانش به گونه‌ای است که فرد بی گناه کشته نمی‌شود.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی