یا اباصالح المهدی

یا اباصالح المهدی

علائم حتمی ظهور امام زمان(عج)

شنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۲، ۰۷:۵۰ ب.ظ

علائم حتمی ظهور امام زمان(عج)





آخر الزمان دو اصطلاح دارد:
1. از زمان پیامبر اکرم(ص) به بعد، آخرالزمان نامیده می‏شود و به پیامبر نیز پیامبر آخرالزمان می‏گویند.
2. طلیعه‏ی برپایی قیامت و پایان یافتن دوره‏ی زندگی انسان در عالم مادی و مردن همه‏ی انسانها و برپایی قیامت پس از گذشت دوره آخر الزمان، عمر دنیا به پایان خواهد رسید و همه‏ی انسانها مرده و آن‏گاه قیامت برپا می‏شود. که آیات قرآن به آن اشاره دارد:«اذا الشمس کورت، و اذا النجوم انکدرت، و اذا الجبال سیرت...» در روایات برای دوران آخر الزمان علائم و نشانه‏هایی ذکر شده است و مقصود از این نشانه‏ها بیان مطالبی است که قبل از به آخر رسیدن دنیا، محقق خواهد شد مثلاً خود ظهور امام زمان یکی از علائم است یعنی تا حضرت ظهور نکنند دنیا به پایان نمی‏رسد و قیامت برپا نمی‏شود.
خروج دجال، آشکار شدن خورشید در مغرب، نزول عیسی از آسمان، خروج حضرت مهدی و برخی امور دیگر در منابع روایی به ویژه در روایات اهل سنت به عنوان نشانه‏های برپایی قیامت ذکر شده است
علائم و نشانه های ظهور که هر یک نویدی از نزدیک شدن ظهور آن حضرت (عج ) است فراوان است که به ذکر مهم ترین آنها اکتفا می کنیم :
1- خروج سفیانی :سفیانی مردی از نسل ابوسفیان است که پیش از ظهور حضرت خروج می کند و پس از ظهور با امام می جنگد. امام صادق (ع) فرمود:((ما و خاندان ابوسفیان دو خاندانی هستیم که بر سر دین خدا با هم دشمنی داریم . ما سخن خداوند را تصدیق کردیم و آنان تکذیب کردند. ابوسفیان با پیامبر(ص) مبارزه کرد و معاویه با علی (ع) و یزید با حسین بن علی (ع) به مخالفت برخاستند و سفیانی نیز با قائم (عج ) خواهد جنگید، (بحارالانوار، ج 52، ص 182).
2- خسف در بیداء:خسف ؛ یعنی ، فرو رفتن و بیداء سرزمین بین مکه و مدینه است و مراد از آن فرو رفتن لشکر سفیانی در زمین است . علی (ع) فرمود:در آستانه ظهور قائم ما، مهدی (عج ) سفیانی خروج می کند. سپاه وی به سوی مدینه حرکت می کند و چون به سرزمین بیداء می رسند خداوند آنها را در کام زمین فرو می برد، (ینابیع الموده ، قندوزی ، چاپ بصیرتی ، ص 427).
3- خروج یمانی :سرداری است از یمن که قیام کرده و مردم را به حق و عدل دعوت می کند.
امام صادق (ع) فرمود:قیام خراسانی و سفیانی و یمانی در یک سال و یک روز خواهد بود و در این میان هیچ پرچمی به اندازه پرچم یمانی دعوت به حق و هدایت نمی کند، (کتاب الغیبه ، نعمانی ، ص 252). ظاهرا" خراسانی نیز دعوت به حق می کند.
4- قتل نفس زکیه :نفس زکیه ؛ یعنی ، انسان پاک . امام باقر(ع) فرمود:((بین ظهور مهدی (عج ) و کشته شدن نفس زکیه بیش از پانزده شبانه روز فاصله نیست ))، (الارشاد، ج 2، ص 374).
5- صیحه آسمانی :ظاهرا" صدایی است که در آستانه ظهور از آسمان شنیده می شود.
امام باقر(ع) فرمود:((ندا کننده ای از آسمان نام قائم را دا می کند پس هرکه در شرق و غرب است آن را می شنود، (کتاب الغیبه ، نعمانی ، ص 252).
نشانه های دیگری نیز وجود دارد که برای مطالعه آن ر.ک :
1- ظهور نور، علی سعادت پرور، نشر تشیع
2- علائم ظهور امام زمان (عج )، محمد حسین همدانی ، انتشارات صحفی
3- نشانه های ظهور، سادات مدنی ، نشر منیر
4- از ولادت تا ظهور، کاظم قزوینی ، ترجمه :فریدونی ، نشر آفاق
5- از ولادت تا ظهور، کربی ، انتشارات الهادی
6- مقاله بررسی نشانه های ظهور، اسماعیل اسماعیلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی